W ostatnim czasie w Polsce popularność zyskuje mentoring biznesowy. Mentoring to partnerska relacja, która polega na współpracy przedsiębiorcy z mentorem. Mentor, czyli osoba z dużą wiedzą i doświadczeniem, udziela rad i wskazuje kierunki rozwoju. Kształci on również nowe umiejętności i pomaga doskonalić umiejętności już nabyte. Chodzi tu zarówno o kompetencje miękkie, dotyczące osobowości i odpowiedniego wykorzystania jej w biznesie, jak i o kompetencje techniczne. Obie trony ustalają dokładny cel mentoringu.
Czy warto zdecydować się na współpracę z mentorem?
Jeśli przedsiębiorca dobrze wybierze mentora, może zyskać cenną relację biznesową, która pomoże mu podejmować świadome decyzje i zmniejszy ryzyko popełniania błędów. Chętnie dzielący się wiedzą i doświadczeniem mentor może również wskazać nowe ścieżki rozwoju.
Mentoring dla pracowników
Zajęcia z mentorem to również sposób na rozwój zawodowy pracowników. Doświadczony mentor i jego wsparcie inspirują do pracy nad rozwijaniem kompetencji zawodowych i osobistych, co przekłada się na wydajność pracy.
Dzięki mentoringowi pracownicy zyskają:
- możliwość prezentacji nowych pomysłów i sposobów myślenia;
- doradztwo w zakresie rozwijania swoich mocnych stron i przezwyciężania słabości;
- wytyczne dotyczące ścieżki kariery i rozwoju zawodowego;
- większą zauważalność i uznanie w firmie;
- możliwość zdobycia nowych umiejętności i wiedzy.